PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA I FUNKCJONOWANIA
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ARMII KRAJOWEJ W MALICACH
OBOWIĄZUJĄCA W OKRESI PANDEMII COVID – 19
DZIAŁANIA POPRAWIAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
W MALICACH
1. Integrowanie planowanych działań wszystkich podmiotów szkoły (nauczycieli uczniów, rodziców) w zakresie podniesienia bezpieczeństwa.
• Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, z pedagogiem w celu oceny sytuacji uczniów sprawiających problemy wychowawcze.
• Organizowanie i uczestnictwo w posiedzeniach zespołu wychowawczego i kierowniczego, rady rodziców, samorządu uczniowskiego.
• Opracowywanie programu działań mającego na celu podniesienie bezpieczeństwa w szkole
i wyeliminowanie sytuacji trudnych.
2. Realizacja i ewaluacja działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach Programu wychowawo-profilaktycznego.
• Diagnozowanie społeczności szkolnej (rodzice, nauczyciele, uczniowie) dotyczące bezpieczeństwa w szkole. Wychodzenie naprzeciw potrzebom społeczności szkolnej. Modyfikowanie w/w programów.
• Organizowanie spotkań, prelekcji oraz warsztatów dla rodziców, nauczycieli i uczniów, mających na celu uświadomienie współczesnych zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi – współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły tj.: pracownikami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Hrubieszowie, Komendą Miejską Policji w Hrubieszowie,
• Organizowanie szkoleń dla Rady Pedagogicznej prowadzonych przez specjalistów różnych dziedzin oraz w ramach WDN, w celu podniesienia wiedzy i umiejętności kadry.
• Ocena realizowanych zadań z zakresu profilaktyki - ocena pracy w kierunku uczenia właściwych zachowań w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu.
3. Programy dodatkowe realizowanie na terenie szkoły podnoszące bezpieczeństwo uczniów:
• „Niestaszaki” - lekcje o bezpieczeństwie – dbamy o bezpieczeństwo dzieci. (kl. II)
• „Wiem, jak dbać o zdrowie” – program profilaktyczny. (kl.0)
• „Znajdź właściwe rozwiązanie” – program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej. (kl. IV)
• „Ratujemy i Uczymy Ratować” Program Edukacyjny, którego organizatorem jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Dzieci uczą się udzielania pierwszej pomocy. Celem tego programu jest również nauczenie się opanowania strachu, paniki w sytuacjach, w których czas decyduje o ludzkim życiu. (kl. II i III)
• „3…, 2…, 1… Internet!” – program poświęcony bezpieczeństwu dzieci w Internecie. (Kl. VI)
• „Mamo, tato, alkohol to twój wróg” – program profilaktyczny. (kl. 0 – VIII)
Działania prowadzone na terenie szkoły oraz realizacja wszystkich programów odbywa się z udziałem całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego - rodziców, uczniów, nauczycieli oraz instytucji wspierających działalność szkoły.
Partnerska współpraca pomiędzy szkołą i rodziną jest jednym z kluczowych warunków skutecznego przeciwdziałania i zapobiegania niebezpieczeństwu oraz wyrazem troski o rozwój i jakość edukacji i wychowania dzieci. Rodzic i nauczyciel są dla dziecka pierwszymi autorytetami – dlatego ich współpraca pozwala na wczesne reagowanie w przypadku problemów oraz wsparcia młodego człowieka w najważniejszych momentach życia.
Wszystkie działania prowadzone na terenie szkoły mają na celu pogłębienie relacji zarówno rodziców z dziećmi, jaki i rodziców z nauczycielami. Rodzice mają szansę zwiększyć swoje umiejętności opiekuńczo - wychowawcze. Wspólnie z nauczycielami, wychowawcami oraz instytucjami wspierającymi szkołę, wypracowują rozwiązania zmierzające do poprawy komunikacji rodzice - dzieci. Rodzice nabywają umiejętności wspierania dzieci w różnych sytuacjach, mają szansę zdobyć wiedzę z zakresu aktualnych problemów wychowawczych, co pozwala odpowiedzieć na potrzeby dziecka. Dowiadują się także o współczesnych zagrożeniach, jak o nich rozmawiać i jak sobie z nimi radzić. Dzięki wszystkim działaniom, podkreślane są także wartości rodziny i jej znaczenie w życiu każdego dziecka, to zaś ma wpływ na dobre funkcjonowanie rodziny.
4. Pozyskiwanie sojuszników szkoły w zakresie współpracy na rzecz podniesienia bezpieczeństwa uczniów.
• Współpraca z Radą Rodziców w zakresie realizacji zadań integrujących działania wychowawcze szkoły i rodziny.
• Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie propozycji poprawy bezpieczeństwa.
• Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Strażą Pożarną, Sądem itp. w zakresie promocji zasad bezpieczeństwa.
• Współpraca ze środowiskiem lokalnym, fundacjami, stowarzyszeniami.
5. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach wychowawczych i profilaktycznych.
• Przyjmowanie zgłoszeń, interwencji, skarg uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz osób spoza szkoły.
• Współpraca z instytucjami wspierającymi działania wychowawcze w obszarze bezpieczeństwa (w zależności od potrzeb).
6. Dodatkowe działania podjęte w celu zwiększenia bezpieczeństwa uczniów na terenie naszej szkoły.
• Zabezpieczenie całej sieci internetowej w szkole.
• Monitoring umieszczony na zewnątrz budynku.
• Organizowanie apeli szkolnych, porządkowych celem przekazania informacji o zasadach właściwego, bezpiecznego zachowania uczniów szkole i poza nią.
• Monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły, ale także poza nią.
7. Dzielenie się wiedzą na temat sposobów poprawy bezpieczeństwa.
• Współuczestnictwo w tworzeniu programów poprawiających stan bezpieczeństwa w szkole.
• Dzielenie się wiedzą na temat mechanizmów ryzykownych zachowań z nauczycielami, rodzicami i uczniami.
• Organizowanie szkoleń rady pedagogicznej i pracowników w zakresie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych, udzielania pierwszej pomocy.
• Przyjmowanie propozycji szkoleń rady pedagogicznej w zakresie bezpieczeństwa, agresji, przemocy.
DZIAŁANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
PROWADZONE W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
W MALICACH
Przypominamy, iż w celu zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniom i pracownikom Publicznej Szkoły Podstawowej w Malicach w roku szkolnym 2018/2019 prowadzonych było szereg działań profilaktycznych:
• Spotkanie z psychologiem „ Cyberprzemoc i uzależnienia” kl. IV –VIII, rodzice (04.10.2018)
• Spotkanie z psychologiem na temat uzależnienia od Internetu kl. I-III (18.10.2018)
• „Ja jestem ja” – spektakl profilaktyczny na temat przemocy, samooceny, dowartościowania dla kl. IV – VIII (23.01.2019).
• Spotkanie z policjantem „Bezpieczeństwo to podstawa” kl.0 – VIII (07.02.2019).
• Zebranie rodziców – Omówienie procedur zachowania w sytuacji nadzwyczajnej, zagrażającej zdrowiu i życiu. Czynniki warunkujące w szkole. (21.05.2019)
W związku z pismem ministra Edukacji Narodowej DWKI-WPB.5012.25.2019. BK z dnia 11 maja 2019 r. oraz na podstawie art.68 ust. 1 pkt 2, 3 i 6 i w związku z art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U.z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.), by wzmocnić współpracę między szkołą a rodzicami, utworzyliśmy "Anonimową skrzynkę na sygnały", która znajduje się na szkolnym korytarzu.
Między innymi opracowano i zapoznano pracowników, uczniów i rodziców z procedurami reagowania w sytuacjach kryzysowych, które dostępne są w pliku poniżej.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.