Innowacja „Literki w akcji” jest zgodna z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej.
Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu. Pomaga wprowadzać litery w klasie pierwszej przy wykorzystaniu różnorodnych i dostosowanych do potrzeb uczniów metod. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki.
Innowacja dopinguje do interakcji między uczniami. Wspólne aktywności twórcze rozwijają kompetencje społeczne, takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów.
Innowacja jest zgodna z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
Cele innowacji:
Cel ogólny:
- rozwijanie kompetencji kluczowych
Cele szczegółowe:
Uczeń
- poznaje litery poprzez zabawę i zadania stawiane mu do wykonania,
- poznaje różnorodne techniki plastyczne,
- rozbudza inwencję twórczą i kreatywność,
- wydłuża zdolność koncentracji uwagi,
- rozwija umiejętności społeczne,
- rozwija sprawność motoryczną,
- rozwija umiejętności cyfrowe.
Działania innowacyjne obejmują uczniów klasy 1 i będą odbywać się w ramach zajęć obowiązkowych edukacji wczesnoszkolnej od października do grudnia 2023 roku (1 etap) i od lutego do maja 2024 roku (2 etap). Nauczyciel wdrażający innowację wykonuje ze swoją klasą w każdym wskazanym miesiącu trzy zadania, wykorzystując wprowadzaną w tym czasie literę lub litery.
Zadania październikowe polegały na: pracy zespołowej podczas układania ze zgromadzonych darów natury kształtów poznanych liter, lepieniu kształtów liter i wyrazów z ulepionej wcześniej masy solnej, wielozmysłowe poznawanie zgromadzonych przedmiotów i dokonywanie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów.